PRZETESTUJ WERNIKS PRZED PRAWIDŁOWĄ APLIKACJĄ
Przed przystąpieniem do aplikacji werniksu, zaleca się przeprowadzenie testu werniksów Golden na fragmencie pracy lub testowym kawałku płótna, aby sprawdzić jak najlepiej je rozprowadzać a oraz jak będzie wyglądała praca po zawerniksowaniu. Dla uzyskania wymiernych rezultatów, najlepiej przeprowadzić test na próbce zbliżonej do docelowej pracy. Pomoże to upewni się, że akceptujemy wszystkie ewentualne zmiany i osiągniemy założony efekt końcowy.
Przed przystąpieniem do aplikacji werniksu, zaleca się przeprowadzenie testu werniksów Golden na fragmencie pracy lub testowym kawałku płótna, aby sprawdzić jak najlepiej je rozprowadzać a oraz jak będzie wyglądała praca po zawerniksowaniu. Dla uzyskania wymiernych rezultatów, najlepiej przeprowadzić test na próbce zbliżonej do docelowej pracy. Pomoże to upewni się, że akceptujemy wszystkie ewentualne zmiany i osiągniemy założony efekt końcowy.
WARSTWA IZOLACYJNA
Przeznaczona tylko dla obrazów wykonanych farbami akrylowymi, nie stosować na obrazy olejne.
Dla przyszłych celów ochrony i werniksowania, zalecamy zastosowanie warstwy izolacyjnej przez werniksowaniem. Warstwa izolacyjna jest trwała i nieusuwalna, służy do fizycznego oddzielenia powierzchni farby od werniksu, w przyszłości pozwoli to na jego swobodne usuwanie i czyszczenie obrazu z zanieczyszczeń. Dzięki temu preparaty czyszczące nie będą miały bezpośredniego kontaktu z pigmentami. Dlatego też, nawet jeśli malowane z delikatnymi myjni lub duże obszary kolorów, które potencjalnie mogą wydzielać, wyraźna bariera będzie bezpiecznie pokrycie pomalowanej powierzchni. Warstwa izolacyjna dodatkowo tworzy skuteczną barierę oraz uszczelnia powłokę barwną obrazu przed wilgocią. Dzięki temu równomierne nałożenie właściwego werniksu będzie znacznie łatwiejsze a w przypadku nie zastosowania a werniksu końcowego, warstwa ta będzie stanowić je uboższą wersję i pozwoli na czyszczenie bezpieczne powierzchni obrazu.
Biorąc pod uwagę obecny poziom wiedzy o konserwacji, uważamy że zastosowanie warstwy izolacyjnej zapewnia najlepszą ochronę. Oczywiście zastosowanie powłoki to proces nieodwracalny, wpływający bezpośrednio na powierzchnie obrazu i nieuchronnie spowoduje choćby minimalne zmiany jego w powierzchni. Czy te zmiany są dla nas dopuszczalne dopuszczalne jest indywidualną decyzja której każdy artysta musi dokonać po przeprowadzeniu prób i testów. Ponadto, ponieważ warstwa nie jest usuwalna, wszelkie błędy lub problemy podczas jej nakładania będą miały efekt permanentny więc trzeba mieć świadomość ryzyka, który musi być brane pod uwagę.
Do aplikacji pędzlem odpowiednim medium izolującym będzie mieszanka Golden Soft Gell Gloss z woda w proporcji 2 części medium do 1 części wody. W przypadku aplikacji sprayem mieszankę powinno stanowić 2 części Golden GAC 500 oraz 1 cześć Airbrush Extender. W taki przypadku mieszankę można nanosić za pomocą aerografu. Ilość warstw jaką powinniśmy nanieść jest zależna od chłonności zabezpieczanej powierzchni. Dla powierzchnio umiarkowanej chłonności będzie to odpowiedni 1 warstwa aplikowana pędzlem lub 2 nakładane natryskowo. W przypadku powierzchni chłonnych będą to 2-3 warstwy nakładane pędzlem lub 3 lub więcej warstw sprayem.
Warstwa izolująca ma ogromne znaczenie przy stosowaniu matowego werniksu na pracach o chłonnej powierzchni, dzięki niej unikniemy nierównego poziomu zmatowienia oraz miejscowego zamglenia obrazu. Problem ten powstaje na skutek szybkiego wchłaniania się rozpuszczalnika na bazie którego wytworzony jest werniks. Składnik matujący nie zdąży się równomiernie rozłożyć i osadza się punktowo powodując efekt miejscowego zmętnienia. Jeśli zabezpieczamy pracę wykonaną farbami wodnymi jak akwarele czy gwasz warstwa izolująca powinna być naniesiona natryskowo w postaci bardzo cienkich warstw tak, by nie spowodować rozpuszczenia warstwy farby.
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI
Upewnij się że obraz wysechł całkowicie, prace wykonywane farbami raz mediami akrylowymi oraz farbami wodnymi malowane cienkimi warstwami powinny schnąć 2-3 dni zanim przystąpimy do aplikowania powłoki izolującej. Jeśli obraz malowany jest grubszymi warstwami lub techniką impasto za aplikacją warstwy izolującej powinno się poczekać tydzień lub dwa od ukończenia pracy. Obrazy olejne wymagają odczekania około 6 miesięcy.
Następnie upewnij się że powierzchnia którą za moment zabezpieczyć nieusuwalną warstwą izolacyjna jest czysta i wolna od kurzu, pyłu itp. W przypadku obrazów akrylowych które schły co najmniej 2 -3 tygodnie należy przemyć ich powierzchnie wilgotną, miękką szmatką i pozostawić do całkowitego wyschnięcia zanim rozpoczniemy werniksowanie.
Kolejnym czynnikiem jest temperatura otoczeni pracy. Temperatura w pomieszczeniu w którym werniksujemy powinna oscylować pomiędzy 18 a 24 C i posiadać wilgotność względną powietrza na poziomie 50 – 70%. Jeśli wartości te są większe lub mniejsza podczas werniksowania mogą powstać zniekształcenia nanoszonej warstwy, zacieki, zwiększona lepkość, marszczenie się warstwy w trakcie wysychania. Jeśli nasz werniks z jakiejś przyczyny jest chłodny, dobrze jest go lekko ogrzać. W tym celu można go np. umieścić w naczyniu z ciepłą wodą.
RODZAJE POWIERZCHNI
Typ powierzchni ma duże znaczenie przy wyborze rodzaju werniksu. Barwione lub częściowo pomalowane powierzchnie ze względu na swoją nieregularność są najtrudniejszymi rodzajami podkładu do prawidłowego zawerniksowania. W obszarach pokrytych równą warstwą farby werniks będzie równo rozkładał się na powierzchni, natomiast w miejscach gdzie warstwa farby jest cienka lub w ogóle nie pokryta farba werniks będzie wsiąkał w powierzchnie podkładu. Takie zróżnicowanie może spowodować nierówne nasycenie skali połysku. Problem ten dotyczy zarówno aplikacji pędzlem jak i sprayem. I tu wracamy do wyżej opisanej warstwy izolującej. Jej zastosowanie rozwiąże nasz problem nie równej chłonności obrazu i pozwoli na prawidłowe zabezpieczenie jego powierzchni. Wybór powierzchni przed rozpoczęciem tworzenia racy powinien być dobrze przemyślany i uwzględniać wszystkie etapy tworzenia. Dzięki temu unikniemy zbędnych komplikacji i nieprzyjemnych niespodzianek. Do powierzchni chłonnych najlepiej stosować werniksy matowe lub satynowe. Przy pracach w których zastosowano kolory interferencyjne lub metaliczne najlepszy efekt da werniks błyszczący, który dodatkowo odkreśli ich efekt połysku. Werniksy Golden nie są przeznaczone do zabezpieczania mebli , podług i innych powierzchni użytkowych wymagającej znacznej wytrzymałości fizycznej.
ROZCIEŃCZANIE WERNIKSÓW GOLDEN
Werniksy Golden należy rozcieńczyć rzez użyciem. Dzięki temu będziemy mogli nakładać cieńsze warstwy i znacznie zmniejszamy ryzyko nierównej aplikacji. Rozcieńczenie zwiększa płynność werniksu co ma kluczowe znaczenie podczas aplikacji pędzlem. Wszelkie ślady pędzla i łączenie pociągnięć stają się niewidoczne. Gdy werniks jest gesty uwydatnia wszelkie niedoskonałości oraz zatrzymuje powstałe podczas nakładania bąbelki powietrza. Nawet nieznaczne zagęszczenie werniksu może skutkować smugami i nierównościami na powierzchni zabezpieczonego obrazu.
Przeznaczona tylko dla obrazów wykonanych farbami akrylowymi, nie stosować na obrazy olejne.
Dla przyszłych celów ochrony i werniksowania, zalecamy zastosowanie warstwy izolacyjnej przez werniksowaniem. Warstwa izolacyjna jest trwała i nieusuwalna, służy do fizycznego oddzielenia powierzchni farby od werniksu, w przyszłości pozwoli to na jego swobodne usuwanie i czyszczenie obrazu z zanieczyszczeń. Dzięki temu preparaty czyszczące nie będą miały bezpośredniego kontaktu z pigmentami. Dlatego też, nawet jeśli malowane z delikatnymi myjni lub duże obszary kolorów, które potencjalnie mogą wydzielać, wyraźna bariera będzie bezpiecznie pokrycie pomalowanej powierzchni. Warstwa izolacyjna dodatkowo tworzy skuteczną barierę oraz uszczelnia powłokę barwną obrazu przed wilgocią. Dzięki temu równomierne nałożenie właściwego werniksu będzie znacznie łatwiejsze a w przypadku nie zastosowania a werniksu końcowego, warstwa ta będzie stanowić je uboższą wersję i pozwoli na czyszczenie bezpieczne powierzchni obrazu.
Biorąc pod uwagę obecny poziom wiedzy o konserwacji, uważamy że zastosowanie warstwy izolacyjnej zapewnia najlepszą ochronę. Oczywiście zastosowanie powłoki to proces nieodwracalny, wpływający bezpośrednio na powierzchnie obrazu i nieuchronnie spowoduje choćby minimalne zmiany jego w powierzchni. Czy te zmiany są dla nas dopuszczalne dopuszczalne jest indywidualną decyzja której każdy artysta musi dokonać po przeprowadzeniu prób i testów. Ponadto, ponieważ warstwa nie jest usuwalna, wszelkie błędy lub problemy podczas jej nakładania będą miały efekt permanentny więc trzeba mieć świadomość ryzyka, który musi być brane pod uwagę.
Do aplikacji pędzlem odpowiednim medium izolującym będzie mieszanka Golden Soft Gell Gloss z woda w proporcji 2 części medium do 1 części wody. W przypadku aplikacji sprayem mieszankę powinno stanowić 2 części Golden GAC 500 oraz 1 cześć Airbrush Extender. W taki przypadku mieszankę można nanosić za pomocą aerografu. Ilość warstw jaką powinniśmy nanieść jest zależna od chłonności zabezpieczanej powierzchni. Dla powierzchnio umiarkowanej chłonności będzie to odpowiedni 1 warstwa aplikowana pędzlem lub 2 nakładane natryskowo. W przypadku powierzchni chłonnych będą to 2-3 warstwy nakładane pędzlem lub 3 lub więcej warstw sprayem.
Warstwa izolująca ma ogromne znaczenie przy stosowaniu matowego werniksu na pracach o chłonnej powierzchni, dzięki niej unikniemy nierównego poziomu zmatowienia oraz miejscowego zamglenia obrazu. Problem ten powstaje na skutek szybkiego wchłaniania się rozpuszczalnika na bazie którego wytworzony jest werniks. Składnik matujący nie zdąży się równomiernie rozłożyć i osadza się punktowo powodując efekt miejscowego zmętnienia. Jeśli zabezpieczamy pracę wykonaną farbami wodnymi jak akwarele czy gwasz warstwa izolująca powinna być naniesiona natryskowo w postaci bardzo cienkich warstw tak, by nie spowodować rozpuszczenia warstwy farby.
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI
Upewnij się że obraz wysechł całkowicie, prace wykonywane farbami raz mediami akrylowymi oraz farbami wodnymi malowane cienkimi warstwami powinny schnąć 2-3 dni zanim przystąpimy do aplikowania powłoki izolującej. Jeśli obraz malowany jest grubszymi warstwami lub techniką impasto za aplikacją warstwy izolującej powinno się poczekać tydzień lub dwa od ukończenia pracy. Obrazy olejne wymagają odczekania około 6 miesięcy.
Następnie upewnij się że powierzchnia którą za moment zabezpieczyć nieusuwalną warstwą izolacyjna jest czysta i wolna od kurzu, pyłu itp. W przypadku obrazów akrylowych które schły co najmniej 2 -3 tygodnie należy przemyć ich powierzchnie wilgotną, miękką szmatką i pozostawić do całkowitego wyschnięcia zanim rozpoczniemy werniksowanie.
Kolejnym czynnikiem jest temperatura otoczeni pracy. Temperatura w pomieszczeniu w którym werniksujemy powinna oscylować pomiędzy 18 a 24 C i posiadać wilgotność względną powietrza na poziomie 50 – 70%. Jeśli wartości te są większe lub mniejsza podczas werniksowania mogą powstać zniekształcenia nanoszonej warstwy, zacieki, zwiększona lepkość, marszczenie się warstwy w trakcie wysychania. Jeśli nasz werniks z jakiejś przyczyny jest chłodny, dobrze jest go lekko ogrzać. W tym celu można go np. umieścić w naczyniu z ciepłą wodą.
RODZAJE POWIERZCHNI
Typ powierzchni ma duże znaczenie przy wyborze rodzaju werniksu. Barwione lub częściowo pomalowane powierzchnie ze względu na swoją nieregularność są najtrudniejszymi rodzajami podkładu do prawidłowego zawerniksowania. W obszarach pokrytych równą warstwą farby werniks będzie równo rozkładał się na powierzchni, natomiast w miejscach gdzie warstwa farby jest cienka lub w ogóle nie pokryta farba werniks będzie wsiąkał w powierzchnie podkładu. Takie zróżnicowanie może spowodować nierówne nasycenie skali połysku. Problem ten dotyczy zarówno aplikacji pędzlem jak i sprayem. I tu wracamy do wyżej opisanej warstwy izolującej. Jej zastosowanie rozwiąże nasz problem nie równej chłonności obrazu i pozwoli na prawidłowe zabezpieczenie jego powierzchni. Wybór powierzchni przed rozpoczęciem tworzenia racy powinien być dobrze przemyślany i uwzględniać wszystkie etapy tworzenia. Dzięki temu unikniemy zbędnych komplikacji i nieprzyjemnych niespodzianek. Do powierzchni chłonnych najlepiej stosować werniksy matowe lub satynowe. Przy pracach w których zastosowano kolory interferencyjne lub metaliczne najlepszy efekt da werniks błyszczący, który dodatkowo odkreśli ich efekt połysku. Werniksy Golden nie są przeznaczone do zabezpieczania mebli , podług i innych powierzchni użytkowych wymagającej znacznej wytrzymałości fizycznej.
ROZCIEŃCZANIE WERNIKSÓW GOLDEN
Werniksy Golden należy rozcieńczyć rzez użyciem. Dzięki temu będziemy mogli nakładać cieńsze warstwy i znacznie zmniejszamy ryzyko nierównej aplikacji. Rozcieńczenie zwiększa płynność werniksu co ma kluczowe znaczenie podczas aplikacji pędzlem. Wszelkie ślady pędzla i łączenie pociągnięć stają się niewidoczne. Gdy werniks jest gesty uwydatnia wszelkie niedoskonałości oraz zatrzymuje powstałe podczas nakładania bąbelki powietrza. Nawet nieznaczne zagęszczenie werniksu może skutkować smugami i nierównościami na powierzchni zabezpieczonego obrazu.
ROZCIEŃCZENIE WERNIKSU GOLEN MSA
W teorii, White Spirit, popularne rozcieńczalnik do farb, powinny z powodzeniem rozcieńczać werniks MSA, niestety czasem jednak nie działają. Nie wolno stosować tego typu rozcieńczalnika w wersji bezzapachowej ponieważ nie sią wystarczająco mocne, aby kompatybilnie łączyć się z werniksem. Zaleca się aby zawsze przetestować rozpuszczalnik na małej ilość werniksu aby upewnić się że jest on zgodny z naszym werniksem. W zależności od producenta, skuteczność rozpuszczalnika może być różna. To pozwoli uniknąć niepowodzenia, a być może nawet nieodwracalnych strat. Jeśli rozcieńczalnik będzie kompatybilny werniks stanie się rzadszy i będzie miał jednolitą konsystencję. Jeśli nie, pozostanie gęsty, może również nastąpić zmętnienie. Inne typy rozpuszczalników nie są wystarczająco oczyszczone i mogą zaburzać archiwalne właściwości werniksu.
ROZCIEŃCZANIE WERNIKSU POLIMEROWEGO GOLDEN
Woda destylowana jest preferowanym rozcieńczalnikiem dla werniksów polimerowych GOLDEN. Woda z kranu może być zastosowana lecz należy mieć na uwadze że może zawierać zanieczyszczenia i bakterie które mogą zaburzyć 100% skuteczność werniksu. Niektórzy artyści rozcieńczają media na bazie wody za pomocą alkoholu. Często efekty są bardzo zadowalające, należy jednak pamiętać aby do takich mieszanek podchodzić z dużą uwaga i ostrożnością. Alkohole o krótszym łańcuchu, jak metanol i etanol mogą zniszczyć strukturę werniksu lub spowodować że stanie się ona włóknista. Charakteryzują się też znacznie większą szkodliwością, w stosunku do obojętnej dla naszego zdrowia wody.
Ilość rozpuszczalnika będzie zależała od metody aplikacji. W przypadku nakładania werniksu pędzlem będą to 3 części lakieru i 1 część rozcieńczalnika, do rozpylania powinniśmy przyjąć proporcje od 1-2 części werniksu do 1 części rozcieńczalnika. Werniksy matowe i satynowe nieraz mogą być gęściejsze niż werniksy błyszczące. Wówczas należy zastosować większą ilość rozcieńczalnika. Przygotowując werniks należy powoli dodawać rozcieńczalnik do werniksu cały czas delikatnie mieszając, tak by nie wtłoczyć do mieszanki powietrza w wyniku czego powstaną w niej bąbelki a nawet piana. Mieszanki nie należy wstrząsać. Jeśli zauważymy że werniks się spienił lub są w nim małe bańki powinniśmy odstawić do na pół godziny i poczekać aż powietrze się ulotni a następnie ponownie bardzo delikatnie wymieszać. Przy stosowaniu werniksów matowych zaleca się przygotowanie takiej ilości mieszanki jakiej jednorazowo potrzebujemy ponieważ składnik matujący jest cięższy, dość szybko opada na dno i może stanowić warstwę trudną do ponownego rozmieszania.
APLIKACJA WERNIKSÓW GOLDEN
Zaleca się nanoszenie werniksów Golden za pomocą pędzla lub natrysku. Inne metody takie jak rozprowadzanie za pomocą gąbki lub wałka nie są polecane ze względu na większe prawdopodobieństwo powstawania piany, zmętnienia, niejednolitego rozprowadzenia, marszczenia się powierzchni werniksu, nałożenia zbyt grubej warstwy oraz pozostawienia zanieczyszczeń pochodzących z użytego narzędzia.
APLIKACJA PĘDZLEM
Do aplikacji werniksu najlepiej stosować wysokiej jakości pędzle szczecinowe, lub jeśli zależy nam na delikatniejszym efekcie możemy zastosować szerokie, płaskie pędzle naturalne, np. z włosia kuca. Wielkość pędzla należy dopasować do wielkości obrazu który będziemy werniksować. Werniks należy umieścić w płytkim naczyniu, ułatwi to nabieranie go na pędzle. Przy nabieraniu werniksu zanurzamy w nim 25-30% długości włosia. Najlepiej rozprowadzać werniks na prace ułożoną poziomo, unikniemy wówczas powstawania zacieków. Jeśli werniksowana powierzchnia jest pionowa (np. mural) zabezpieczamy ją nakładając cieniutkie warstwy werniksu tak by nie mógł spływać. W obu przypadkach nakładamy 2 lub 3 warstwy pamiętając aby pozwolić każdej kolejnej warstwie wyschnąć przed nałożeniem kolejnej. Werniks należy rozprowadzać równo, bliskimi pociągnięciami pędzla tak by mogły się jednolicie ze sobą zlewać. W przypadku werniksów matowych i satynowych nie zaleca się stosowania więcej niż 2 warstw. Jeśli konieczne jest nałożenie większej ilość warstw, prace należy rozpocząć od werniksu błyszczącego a jedynie na 2 ostatnie warstwy zastosować werniks matowy bądź satynowy.
APLIKACJA NATRYSKOWA
Aplikacja natryskowa jest najbardziej zalecaną metoda werniksowania. Szczególnie skuteczna na pracach zawierających struktury i faktury. Metoda ta jest także zalecana przy konserwacji wszystkich prac posiadających uszkodzenia, pęknięcia i kruszące się fragmenty i nie powinny być narażane na uszkodzenia poprzez kontakt z pędzlem. Doskonałym narzędziem do nanoszenia werniksu jest aerograf. Przy nanoszeniu werniksów matowych otrzymujemy doskonały, jednolity efekt. Należy jednak pamiętać by nie nanosić więcej niż 2 warstw werniksów matowych oraz satynowych. Jeśli jest taka konieczność do pierwszych warstw należy zastosować werniks błyszczący.
CZYSZCZENIE NARZĘDZI
Narzędzia należy czyścić bezzwłocznie po ukończeniu pracy. Werniks polimerowy GOLDEN, jeśli jeszcze nie zasechł może być z powodzeniem usunięty za pomocą wody, jeśli werniks zasechł należy go usunąć za pomocą szkła amonowego lub mieszanki amoniaku z woda w proporcji 1:1.
Narzędzia po aplikacji werniksu GOLDEN MSA powinno się czyścić tym samym rozpuszczalnikiem tory stosowaliśmy do sporządzenia prawidłowego roztworu, a następnie umyć mydłem i spłukać czystą wodą.
CZAS SCHNIĘCIA
Warstwa izolacyjna powinna zostać naniesiona dzień przed prawidłowym werniksowaniem. Nanosząc warstwy werniksu końcowego, pomiędzy każdą powinniśmy zrobić przerwę 3-6 godzin, pozwalając jej całkowicie wyschnąć. Upewnić się że powierzchnia jest sucha możemy poprzez delikatne dotknięcie obrazu. Powierzchnia powinna być całkowicie utwardzona, bez najmniejszych oznak lepkości. Najlepiej pozostawić werniks do wyschnięcia na kilak dni praca będzie pakowana lub transportowana. W trakcie wymienionych czynności należy unikać kontaktu zawerniksowanej powierzchni z opakowaniem, folią bąbelkową, pergaminem. Nigdy nie należy przechowywać obrazów jeden na drugim, w formie stosu, bez względu na to czy były werniksowane czy nie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz